Velké srovnání bankovních i nebankovních půjček. Výsledky překvapí!

Velké srovnání bankovních i nebankovních půjček. Výsledky překvapí!

V loňském roce provedla organizace Člověk v tísni velice zajímavou a obsáhlou analýzu úvěrového trhu. Zaměřila se na bankovní i nebankovní poskytovatele půjček a srovnala kvalitu nabízených produktů podle celé řady zásadních kritérií. A jaké jsou výsledky?

Zmíněná analýza si rozhodně zaslouží pozornost a neměla by uniknout nikomu, kdo se problematikou zabývá. Závěry mohou být ale velmi prospěšné i běžnému spotřebiteli, který uvažuje o pořízení úvěru nebo půjčky.

Výsledky potvrdily očekávání – lépe si vedou banky

Traduje se, že kvalita bankovních úvěrových produktů je obecně na vyšší úrovni – a to především, pokud jde o transparentnost, seriózní podmínky a výhodné úročení a zpoplatnění. Analýza potvrdila, že tomu tak skutečně je a nejde o plané řeči nebo zažité, ale neopodstatněné představy.

Jenomže věc není tak jednostranná, jak by se mohlo zdát. Velmi dobře si totiž vedly i některé nebankovní instituce. Málokterá z bank tedy sice dopadla přímo špatně nebo podprůměrně, ale některé přední příčky si rozdělili alternativní poskytovatelé.

Zatímco na první příčce se s nejlepším hodnocením usadila AirBank, hned v závěsu za ní se drží moderní a velmi specifická platforma Zonky.

Zonky – nový způsob financování se vyplácí

Zonky není běžný poskytovatel, ale de facto zprostředkovatel úvěrů. Finance poskytují investoři „z lidu“. Transakce jsou velmi transparentní a výhodné pro všechny zúčastněné. Investoři mohou volit mezi vyšším úročením (a taky rizikem) anebo nižším, ale spolehlivějším příjmem.

Zájemci zas mohou získat půjčku na cokoli – a to s úrokem už od 2,99 % a do výše až 750 000 Kč. Zonky je kvalitní a solidní služba a lze ji považovat za důvěryhodnou. Není tedy divu, že si vysloužila tak vysoké umístění.

Třetí v celkovém hodnocení skončila další nebankovní společnost, a to Cofidis. Následuje ji – světě div se – společnost Home Credit (opět nebankovní). Pak nastává změna a další místa už patří bankám jako mBank, Raiffeisenbank, KB, Moneta atd. Ostatně podívejte se sami.

Index odpovědného úvěrování

Zdroj: Analýza spotřebitelských úvěrů, Jakprezitdluhy.cz

Kdo dopadl nejhůř?

Nahlédněme ještě na opačný konec spektra. Na chvostu hodnocení odpovědnosti se drží méně známá společnost CentroFinance, ale jsou tu i některé poměrně populární „značky“. Například Ferratum.

Tato finská společnost patří k průkopníkům krátkých a malých úvěrů u nás. Úvěrové podmínky ale rozhodně nelze považovat za výhodné a problémy se splácením se vám silně prodraží. Ostatně sankce nebo obecně náklady spojené s problematickým a opožděným splácením se staly důležitým faktorem hodnocení.

V následující tabulce můžete vidět, že právě Ferratum se v případě prodlení se splácením nechová vůbec vstřícně, stejně jako firmy ProfiCredit, HFS nebo už zmíněné CentroFinance.

Náklady související s prodlením při splácení půjčky

Zdroj: Analýza spotřebitelských úvěrů, Jakprezitdluhy.cz

Banky jsou v tomhle ohledu naopak velmi zodpovědné a přístupné dialogu a vyřešení problému ve prospěch obou stran. Jak je z grafu patrné, rozdíly mezi nejlepšími a nejdražšími poskytovateli jsou značné.

Ani banky ale nejsou svaté. Některé chtějí značné poplatky za měsíční upomínky. U České spořitelny vás třiceti denní zpoždění může stát i okolo 700 Kč. Oproti agresivnímu přístupu nejhůře hodnocených společností je to ale takřka zanedbatelné.

Kalkulačky online a papírování

Pro mnoho lidí je jednoduchost a přehlednost zásadní výhodou a vyhledávají úvěrové poskytovatele právě podle transparentnosti a administrativního minimalismu. I tímto se analýza zabývala. A dokonce zjišťovala, kolik stran textu (smluvní dokumentace) musíte, nebo byste rozhodně měli, u té které společnosti přečíst, pokud chcete získat půjčku.

Nutno říct, že v tomhle ohledu si banky vedly poměrně špatně. Dokonce i AirBank, která je v celkovém hodnocení na špici, po vás při žádosti o úvěr "hodí" cca padesáti stránkovým dokumentem.

Kolik smluvní dokumentace musíte přečíst?

Zdroj: Analýza spotřebitelských úvěrů, Jakprezitdluhy.cz

Při hodnocení hrálo roli taky to, jak jsou obchodní a smluvní podmínky dostupné. Jen společnost Consumer Finance Holding neměla obchodní podmínky vyvěšeny na webu. Na druhou stranu smluvní podmínky si soukromničila více než polovina poskytovatelů.

A pak je tu záležitost známá jako „úvěrová kalkulačka“. Jde o nástroj, který už dnes lidé na stránkách poskytovatele očekávají. Tuto podmínku více či méně splnilo 69 % poskytovatelů. Ne každá kalkulačka byla ale stejně kvalitní.

Tento nástroj by měl zájemci poskytnout informaci o celkových nákladech na konkrétní půjčku. Např. Raiffeisenbank ale neuvádí vždy reálnou a konečnou úrokovou sazbu, ale sazbu zvýhodněnou, na níž nemusí dosáhnout každý. Firmy jako ProfiCredit nebo Pronto Credit nemají kalkulačku vůbec.

Kalkulačky, obchodní podmínky a smlouvy na webových stránkách

Zdroj: Analýza spotřebitelských úvěrů, Jakprezitdluhy.cz

A závěrem?

Prostředí úvěrového trhu se za poslední roky značně změnilo – a s potěšením se dá říct, že k lepšímu. Napomohly tomu úpravy zákonů a zpřísnění některých podmínek, ale jistě i tlak ze strany klientů, kteří jsou stále lépe informovaní.

I s ohledem na výsledky analýzy organizace Člověk v tísni lze konstatovat, že v dnešní době je možné sehnat poctivý a kvalitní úvěr – a to u bankovní i nebankovní společnosti. Stále je ale třeba pečlivě vybírat.

Komentáře k článku

Výše půjčky

10 000 Kč - 800 000 Kč

Doba splatnosti

6 - 84 měsíců

Zpracování

ihned

Katalog půjček

Srovnejte si půjčky podle sebe a vyberte si tu pravou.

Srovnat půjčky